Jari Kebas

sejak dua menjak ni, hujung² jari-jemari saya yang gebus² ni selalu kebas. tengah mandi pun kebas. tengah makan pun kebas. haish! risau saja.

try juga bertanya pada Pakcik Google, tak banyak info yang dapat. ada kata ia "Sindrom Carpal Tunnel". bila baca², macam membahayakan saja. tatot laaaaaaaaaaa

refer link ini kalau nak baca details yer.

bukan setakat kebas hujung² jari tu. pergelangan tangan kiri saya amatlah sakit. saya fikirkan angin dalam urat. ada try urut² tapi tak berkurang langsung sakitnya. makin sakit adalah. kehkehkeh...dari artikel & forum² yang saya baca, kebas jari & sakit pergelangan tangan ni saling berkait. aiya! macam² hal masa preggie ni. saya bukan mengeluh tau. just wanna enjoy & feel each moments.

ada tak kawan² di sini seorang doctor? boleh tak bagi penjelasan sedikit.

6 Comments:

Makbed said...

numbness adalah biasa ketika preggy. sbb badan tgh berubah dan adjust. ada sikit preasure pada saluran darah sebab kite dlm proses nak gemuk. jangan minum banyak kopi especially nescafe di peringkat awal kehamilan. kalau bleh, toksah minum lansung. kalau duduk satu posisi atau baring satu posisi lama-lama pun leh wat jadi numb , kebas-kebas. x bahaya pun. get ready la untuk bahagian kaki..sbb ia mungkin akan bengkak. ngehehhehe..

leh refer sini ekk..

http://www.babycenter.com/0_carpal-tunnel-syndrome-during-pregnancy_234.bc

Ms.Gegirl said...

darling..aku la insan yg menghidap Carpal ni ms preggy lepas. org lain sume bengkak kat kaki. alhamdulillah kaki aku x bengkak pun tp aku kene sakit lain lak. mmg seksa tau. smpikan aku nk tido pun pyh..berdenyut2. nk pki baju pun x boleh angkat tgn. nsbla ada laki aku yg tolong. pnykit ni klu teruk boleh kene operation tau. ko tgk dkt dlm forum..ada thread psl pnykt ni. aku dh msk situ dh pun. tp aku nyer kes kene ms preggy je..so aku buat guna mesin yg di panggil sonotron. x byk klinik ada. ko tryla..pas buat ni aku ok dah. pastu klu sakit je kau rendam tgn tu dlm air pns+garam. amalkan tiap2 mlm. doctor kata kene buat sbb takut nanti bg problem ms nk push nanti..huhuhuh..slmt mencuba beb

♥♥relyza♥♥ said...

makbed, ayoyoyoyo...bukan kalo kaki bengkak sebab byk garam dlm badan ke? hehehe mak penah pesan jgn makan masin² sgt masa preggie ni. takut bengkak² kaki. so far, lepas bgn dr tido memang akan rasa kebas² ni. pegang pape sume tak rasa. tak selesa betul

♥♥relyza♥♥ said...

mommy rissa, yer ke? takutnya!!! semalam kat KK, nurse tu kata sebab aku tak de kalsium yg cukup. since aku tak bape minum susu skrg ni. agagaga..aku consume calcium pill je. aku riso simptom² kencing manis je ni. normally, tgh tido or bgn tido je kebas² ni dtg. dah lama², ia hilang sendiri. hopefully ia tak makin worse. nak push² macam ko gak nanti. ihikssss

cinoey said...

Salam ,kak sy nak rent payung lace tu..nak gune 18/12/2010 nie,email saya ye,..dew_zs@yahoo.com.my

♥♥relyza♥♥ said...

cinoey, check ur mailbox...

¤¤ memoir of ReLyZa ¤¤ © 2009